Pagina's

zondag 16 september 2012

KLASSCHILDERIJ: SOCRATES: de drie poorten...



Aan de muur onze "klasschilderij"...    EEN DOORDENKERTJE...

‘WANNEER JE NIETS AARDIGS TE ZEGGEN HEBT, ZEG DAN NIETS’
Socrates antwoordt…
In het oude Griekenland stond Socrates bekend om zijn grote wijsheid.Op een dag ontmoet de filosoof een man die hem aanspreekt en zegt:‘Socrates, weet jij wat ik zonet gehoord heb over een van uw leerlingen?’
‘Wacht even,’ zegt Socrates.‘Voor je je verhaal vertelt wil ik het eerst onderwerpen aan de drie poorten. Voor je me iets vertelt over mijn student, laten we even de tijd nemen om te zien of je verhaal voorbij de drie poorten komt.’
‘De eerst poort is die van Waarheid. Ben jij er namelijk zeker van dat wat jij mij gaat vertellen waar is? Of was het eerder van horen zeggen?’
‘Laten we nu de tweede poort proberen, de poort van Behulpzaamheid. Is wat je mij van plan bent te vertellen iets nuttigsen behulpzaams voor de ontvanger?’
‘Socrates ging verder:‘ Is dat wat je wilt vertellen vriendelijk? Dit is de derde poort’
De man bleef zwijgen. Ook Socrates zweeg, alles was gezegd.
(Uit: Mindfulness. Krachtig en mild leven in het nu. David Dewulf)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten